Exkurze 9.B v Experimentáriu v Otrokovicích
Ve čtvrtek před pololetními prázdninami se vydala 9.b do Otrokovic, kde na žáky naší školy čekal vzdělávací program v Experimentáriu při Střední průmyslové škole Otrokovice.
Celé Experimentárium vzniklo před 8 lety v rámci projektu moderní výuky pro žáky Zlínského kraje. Přestože slouží vyučujícím střední průmyslové školy, mohou tento vícepatrový park zábavy a vzdělávání navštívit i ostatní školy po předchozí domluvě.
Na úvod čekal na žáky výukový film ve 3D kině zaměřený na zajímavosti sluneční soustavy, poté jsme se přesunuli do zeleného suterénu, kde byly žákům představeny obráběcí a ruční stroje. V suterénu si žáci dále prohlédli různé mikroskopy, zvládli pár úkolů z matematiky, vyzkoušeli znalosti optiky o lomu světla a při odchodu do vyššího patra žáky nejvíce zaujal vzorek optických kabelů, který připomínal strom z Avatara. Ve žlutém patře si na úvod každý vyzkoušel chůzi v opilosti. Díky speciálním brýlím najednou bylo vidění rozmazané jako při více než 2 promile alkoholu v krvi. Ve žlutém patře jsme se zdrželi nejdéle, žáci si mohli vyzkoušet různé fyzikální pomůcky, zopakovat, jak se šíří zvuk vlnami, prohlédnut model stavidla, použít siloměry, vytvořit vakuum v malých nádobkách, … . V přírodovědné části zaměřené na lidské tělo jsme zjistili, že naše znalosti z přírodopisu jsou výborné, mohli jsme si vyzkoušet pohyblivost vlastního těla a hlavně, že je důležité slovní pokyny vnímat a zamýšlet se nad nimi, když se nás snaží někdo nachytat.
Protože bylo přáním paní učitelky podívat se do dílen s automobily, vymyslel náš průvodce skvělou soutěž. Kolik že žákyň se vleze do menšího osobního auta? Nakonec se vlezlo všech 10 žákyň i s paní učitelkou, aniž bychom využily zavazadlový prostor.
Část naší prohlídky jsme strávili u modelu železnice, u elektronového mikroskopu a také povídáním o výrobě piva. Každý žák mohl ochutnat pražený slad a zjistit, co vlastně pili naši prarodiče, když vyprávějí o cikorce.
Areál Experimentária je opravdu rozsáhlý a vše jsme ani nestihli pořádně prozkoumat. Proto jsme se domluvili, že se vrátíme ještě jednou, a to máme v plánu strávit alespoň hodinu v učebně robotiky, do níž jsme jen nahlédli, vyzkoušet elektronový mikroskop, který je minimálně 6x dražší než auto paní učitelky, jak nám bylo sděleno. Ještě na nás bude čekat nafukovací planetárium a termokamery.
Po první návštěvě tohoto areálu můžu říci, že je skvělé dětem ukázat nabyté znalosti v praxi a dá se tu strávit mnoho dní. Průvodce pan Pancner dokázal poutavě a vtipně žáky zaujmout. Proto se sem určitě vrátíme-nejen kvůli robotice, ale i slíbenému programu aplikované matematiky, dále samostatné práci s elektronovým mikroskopem a návštěvě planetária, což už jsme opravdu nestihli.
Žáci byli jako vždy skvělí, celý den probíhal bez jakýchkoliv problémů, nepočítám samozřejmě vlakového dopravce, ten nám změnil v Přerově nástupiště 5 min před odjezdem vlaku 😊 Ale asi myslel na naše fyzické zdraví, když jsme přebíhali podchodem na správné nástupiště.
Mgr. Kateřina Majtánová, třídní učitelka 9.b